Kako se virtuelna realnost primenjuje u Naučno-tehnološkom centru NIS-a

virtuelne naočare

3D geološki i infrastrukturni objekti

Da li ste ikada zamišljali  kako izgleda spuštati se  padobranom? Da li ste nekada poželeli da se teleportujete u neku daleku zemlju? Da zavirite u neko drugo istorijsko doba?

Želje eksperata koji rade u NTC-u  su nešto skromnije – oni su  poželeli da dobiju bolju sliku geološkog i infrastrukturnog objekta u projektima na kojima su angažovani.

Sve ove doživljaje mogu da vam pruže virtuelne naočare – kaciga, odnosno tehnologija zvana virtuelna realnost, koja pruža iluziju da praktično nepostojeće stvari definisane i smeštene samo u računarskoj memoriji mogu da se vide, čuju, dodirnu i osete.

U ovom trenutku u NTC-u imamo dve primene virtuelne realnosti: jedna je u inženjeringu i predstavlja 3D prikaz objekata koji se već od faze  projekta može koristiti za takozvanu virtuelnu turu kroz objekat. Praktično, investitor od samog početka projekta ima mogućnost da vidi budući objekat „uživo“. Time se mogu izbeći izmene i greške tokom izgradnje i eksploatacije.

Druga varijanta je korišćenje u posebnom softveru, odnosno rad na modelima koji se dobijaju korišćenjem ovog softvera. Pri geološkoj interpretaciji praktično je isto tako moguće „uroniti“ u trodimenzionalni geološki objekat, odnosno model u kome se vide slojevi, rasedi, geološke strukture i kanali potencijalnog ležišta ugljovodonika, što može značajno da pomogne rad geologa i učini ga znatno efikasnijim.

- VR oprema se koristi za prikazivanje 3D modela novoprojektovanih i/ili novopostojećih instalacija u virtuelnom okruženju. Kada dobijemo novi projekat, lakše ga prezentujemo naručiocu, uz pomoć VR opreme. Takođe, ona koristi i za inženjerske analize novoprojektovanog sistema u smislu pristupačnosti instalacija, HSE prepreka, kvalitetne upotrebe slobodnog prostora i sličnih parametara koje je teže uočiti preko monitora – objašnjava rukovodilac projekta Departmana za projektovanje infrastrukture Stefan Pajević.

Njegov kolega Dejan Mirković nadovezuje se sa tezom da virtuelna realnost predstavlja budućnost, ali i sadašnjost kada je reč o NTC-u.

- Kao master inženjer gedeozije i geoinformatike sa velikim interesovanjima ka inovativnim tehnologijama, automatizaciji i mašinskom učenju, veoma mi je drago što u NTC-u imam priliku da koristim u radu virtuelnu realnost. Zahvaljujući njoj možemo olakšati poslovanje jer možemo da sagledamo postrojenje bez odlaska na fizičku lokaciju – kaže Dejan.

Za početak razvoja virtuelne stvarnosti smatra se mašina koju je konstruisao Edvin Link pre više od 90 godina, koja je putniku davala osećaj da leti avionom. Početkom 60-tih godina prošlog veka, Morton Heilig konstruisao je uređaj "Sensorama", koji je korišćenjem svetla, zvuka, pokreta i mirisa, "uvlačio" učesnika u vožnju motocikla kroz Bruklin i ostale gradove. Ovaj uređaj kasnije je evoluirao u uređaj za obuku pilota. Inovacije od 1960-1970. godine doprinele su napretku tehnologije virtuelne stvarnosti.

Podeli: